Тема: СПОЛУЧНИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ
Мета: поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови; формувати вміння впізнавати сполучники в реченнях, визначати їхню
функцію; розвивати в учнів навички аналізу мовного матеріалу, сприяти розвитку творчої уяви; виховувати любов до природи, зацікавлення до
пізнання нового, до вивчення рідної мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Радіє
пташка, що тепло настало
Й співає сонцю славу кожен день.
Й співає сонцю славу кожен день.
Н. Красоткіна
І. ОРГ. МОМ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вступне слово вчителя ( звучить запис весняного щебету птахів)
- Любі діти, а чи знаєте ви, що вивчає
орнітологія? Це надзвичайно цікава і таємнича наука, бо досліджує вона птахів…
2.
Мовознавче дослідження ( робота з текстом на
картках)
- У вас на партах
уривок тексту з одного відомого вам твору, в якому розповідається про
дивовижних птахів - лебедів. Пригадайте, дивлячись на зображення лебедів, символом
чого вони можуть виступати. http://12obruchsvitslova.blogspot.com/2015/04/blog-post_71.html
Прочитайте його уважно і
скажіть , яку функцію виконують виділені слова в тексті, засобом зв'язку чого
вони виступають?
Картка
ЛЕБЕДІ
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів.
Дід говорить, що так співають лебедині крила. Мені теж хочеться
полетіти за лебедями, і тому я підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають мене своїм снуванням. Я стаю ніби меншим, і навколо більшає, росте й міниться ввесь світ. І вкрите білими хмарами небо, і одинокі скрипучі журавлі, що нікуди не полетять, і полатані зеленим мохом
стріхи, і блакитнава діброва під
селом, і чорнотіла, туманцем підволожена земля, що пробилася з-під снігу.
І цей увесь світ тріпоче, міниться в моїх очах і віддаляє лебедів. А я не хочу, щоб вони оддалялись від нас. От коли б якимось дивом послухали мене, зробили круг над селом
і
знов полетіли над нашою хатою. Якби я
був чародієм, то хіба не повернув би їх? Сказав би таке таємниче слово. Я замислююсь
над ним. А в цей час
наді мною робиться диво: хтось невидимим
смичком провів по синьому піднебессі,
по білих хмарах, і вони забриніли. Я
тягнусь догори й сам собі не вірю: від зарічки знову над нашою хатою пролітають
лебеді.
- Яку функцію виконують виділені слова? Що вони
поєднують? Як називаються ці слова?
3. Повторення
відомостей, одержаних в попередніх класах про сполучник
Сполучник як частина мови
ІII. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ
НАВЧАННЯ
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу).
2.
Бесіда за
схемою «Розряди сполучників за значенням»
3.
Практична робота (визначення
типів сполучників)
- Відгадайте загадки. Розподіліть сполучники, вжиті в них, у таблицю за
розрядами - сполучники підрядності та сполучники сурядності
Сполучники
сурядності
|
Сполучники підрядності
|
- Що
з'єднують дані сполучники?
4.
«Таємниця одного вислову»
Лебедина пісня
Цей вислів ґрунтується на повір'ї, начебто лебеді співають перед смертю. Виник він ще в давнину. Зустрічається в одній з байок Езопа (VI ст. до н.е.).
Німемецький зоолог Брем у праці «Життя тварин» свідчить,що лебідь перед смертю зітхає дуже мелодійно. Голос його нагадує приємний звук срібного дзвону. Саме це могло послужити для появи вислову «лебедина пісня».
Вживається він у значенні: останній прояв таланту, останній вчинок у житті
А ще є така гарна легенда. Якщо гине хтось один із лебединої пари, то інший піднімається високо вгору, співає пісню і, склавши крила, каменем падає на
землю. Ось така вона, лебедина вірність.
- Спишіть речення, вставивши замість крапок потрібні сполучники.
V.
ПІДСУМОК
УРОКУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Записати
прислів’я, приказки та загадки про птахів. Підкреслити в них сполучники,
вказати їх групу за значенням та роль в реченні (що з’єднують).
Немає коментарів:
Дописати коментар